Ook voor trendwatcher Vincent Everts was dat ,,onwennig, al was het een moment
van reflectie, en op zich een interessante ervaring.” Drie vragen over
pingloze dagen.
Wat doet zo’n dagenlange storing met de moderne mens?
,,Mensen zijn gewend om elke minuut erop te kijken. Als dat niet meer kan, en
je voor bepaalde dingen naar je pc moet lopen, is dat raar. Het zakenleven
had er natuurlijk ook last van.
Op de Zuidas waren de vergaderingen vast nog saaier dan anders, zo zonder even
op je smartphone te kunnen kijken. Maar het ging hier toch vooral om
emotionele connectiviteit. Je stuurt zo honderden pings weg. De samenleving
was een beetje ontwricht. De gezelligheid was een beetje weg.”
Hoe erg is dit voor Research in Motion (RIM), het bedrijf achter BlackBerry?
,,Ik denk dat dat wel meevalt. In de 12 jaar dat ik een BlackBerry heb, is er
nooit zo’n storing geweest. De storing lag nou juist in het veilige systeem
waar ze zo beroemd mee zijn geworden. Vooral de zakelijke wereld is blij met
dat systeem. Alle verkeer gaat langs 1 punt en dat is verstopt geraakt.
Je ziet nu pas weer goed hoe groot BlackBerry eigenlijk is. Al zal dit niet de
reclame zijn waarop ze zitten te wachten. Dit wil geen enkel bedrijf.”
Gaan mensen overstappen? Schade claimen bij hun provider?
,,Nu is er sprake van een aftershock. Over een maand is iedereen het alweer
bijna vergeten. Er zijn nu veel mensen die zeggen dat ze naar een ander
stappen, maar ik denk dat het uiteindelijke aantal wel zal meevallen.
Uiteindelijk heeft de actie van Youp van ’t Hek T-Mobile een paar duizend
klanten gekost, maar er zijn er juist ook weer veel bijgekomen. Dan moet dit
bij BlackBerry natuurlijk niet vaker gaan gebeuren. Schadevergoeding? Tja,
dan heb je het over een paar euro. Telefoon en e-mail bleven wel werken, dus
de schade zal veelal beperkt zijn.”
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl